My exchange year in America

Holiday season

Hallo allemaal,

Het is weer een tijdje geleden dat ik mijn laatste blog schreef. Ik wilde er eigenlijk een voor kerst doen maar ik heb de afgelopen tijd zo druk gehad dat het niet gelukt was. Dus dan nu maar weer een iets grotere blog over alle feestdagen die nu alweer achter de rug zijn. Ik begin dan maar in November:

6 november had ik mijn eerste basketball open gym. In een open gym mag iedereen meespelen die wil en het is dus anders dan een training. Ik heb hier kennis gemaakt met alle meiden die basketbal willen spelen (ookal kende ik ze natuurlijk al een beetje van school). Het was best wel leuk om deze voor mij nog best nieuwe sport te spelen. 8 november was het natuurlijk de dag van de verkiezingen (meer daarover in mijn vorige blog). Het was een gekke dag, maar op dit moment merk ik er niet veel meer van. Over een niet al te lange tijd stopt Obama er echt mee en begint Trump aan zijn 4 jaar als president. Spannend!

Op 14 november had ik mijn eerste basketbal training. Het was in het begin een heel gedoe omdat ik een gezondheids verklaring moest halen bij de dokter. Ik kon de eerste hele week niet meetrainen omdat ze al mijn papieren moesten controleren etc. Eindelijk na die week mocht ik voor het eerst meetrainen. Ik vond het best wel spannend want de meiden in het team spelen al basketbal vanaf dat zij ongeveer 7 waren. Gelukkig is het hele team heel lief voor mij en helpen ze maar al te graag. Basketbal was toch wel iets ingewikkelder dan ik had verwacht... Er zijn zoveel verschillende aanval technieken die je moet onthouden. Het heeft mij ruim 1/2 maanden gekocht om het een beetje door te krijgen.

Dit is mijn basketbal team wij hebben 13 meiden waarvan 3 sophosmores(10th grade), 3 juniors(11th grade) en 7 seniors(12th grade). Het meisje in de achterste rij met shirt nummer 11 is Lisa en zij is de andere exchange student op mijn school. Lisa komt uit Zwitserland:

En dit is mijn individuele foto:

Op 21 november was de eerste sneeuwstorm van de winter aangebroken. En doordat de storm zo erg was dat niemand echt het huis uit kon hadden wij die dag een snowday. Dit is een school en activiteit vrije dag. Ik vind het heerlijk om om die reden een dagje vrij te hebben!

Op 23 november hadden wij Thanksgiving break. We waren dus lekker 3 dagen vrij van school. Woensdagochtend reden wij richting Cape Cod, Massachusetts waar familie van mijn hostmom Joanne woont. Het was een 6 uur lange rit maar met wat slapen en een paar plas/eet pauzes ging het nog best wel snel. We hadden een klein huisje dichtbij het water gehuurt voor een paar dagen. Nadat wij naar het huisje waren geweest gingen wij gelijk naar de familie op bezoek. De familie was super aardig en lief voor mij. Ze waren soms best moeilijk te verstaan want het accents in de regio van Boston is best gek. Mijn bijnaam hier is Karb en zij zeiden het als Kaaab haha. Die avond hadden wij nog bij de familie gegeten en daarna gingen wij naar het huisje om te slapen.De volgende ochtend nadat wij ontbijt hadden gehaalt bij Dunkin' Donuts gingen wij gelijk door naar de familie want ja het was Thanksgiving. De hele dag hebben wij gezeten met de familie. Het Thanksgiving diner hoe zet dat in deze familie deden was al vanaf een uurtje of 12. Het bestond natuurlijk uit kalkoen met cranberry saus, zoete aardappel puree, bonen en alles wat bij Thanksgiving hoort. Het was erg lekker en ik zat zo enorm vol na het eten. In de avond hebben wij nog een film gekeken en daarna zijn wij weer naar het huisje gegaan. De vrijdag gingen wij na het onbijt even naar familie om hallo te zeggen en daarna zijn wij met het gezin naar de historische plekken van Cape Cod geweest. Daarna zijn wij naar de familie gegaan om gedag te zeggen en hadden wij onze laatste nacht in het huisje. Zaterdag reden wij weer naar huis. Het was super leuk om een echte Amerikaanse Thanksgiving mee te maken!

Meteen na Thanksgiving was het tijd om een kerstboom te halen. Hier waar ik woon zijn heel veel kerstboom ''kwekers''. Je betaald een bedrag en dan mag je het land in om zelf een boom om te zagen. Ik mocht het begin en het einde van de boom zagen wat nog best tegenviel.

Thuis hebben wij die hele middag en avond kerstversiering opgehangen en de kerstboom versierd. Ik vind het zelf altijd zo gezellig wanneer er lichtjes enzo zijn!

Eenmaal in december zijn wij alweer een aantal sneeuwstormen verder. Hier in western New York hebben wij andere sneeuw dan in Nederland of waar dan ook. Hier noemen zij het lake effect snow. Dit komt vanaf de grote meren en is vaak heel heftig in een korte tijd. Het is leuk al die sneeuw maar ook erg gevaarlijk. Met lake effect snow kun je op de wegen niets doen dus het is spek glad. Sneeuw op dit moment verbaast mij niet meer. Wat er hier gebeurt is het sneeuwt heel erg hard en dan een paar dagen later smelt het weer en dan sneeuwt het weeer etc.

Het leuke aan de sneeuw is bijvoorbeeld toen ik met Kelsey en haar vriendje in de Hot Tub ging bij hem thuis toen het aan het sneeuwen was en dan lekker door de sneeuw rollen en snel weer het bad in. Ik kan het erg goed vinden met Jourdan's (Kelseys vriendje) familie. Ze hebben mij zelfs gevraagd of ik in Spring Break mee wilde naar Myrtle Beach, South Carolina. Met toestemming van iedereen ga ik met ze mee waar ik echt enorm veel zin in heb!

Op drie vrijdag/zaterdag avonden achter elkaar ben ik gaan schaatsen met vrienden. De eerste twee keer met Kelsey en Jourdan en de laatste keer met een grotere groep. Helaas was ik de derde keer erg hard op mijn knie gevallen waar ik nu nog steeds last van heb.

Vanaf vrijdag de 23ste hadden wij eindelijk vakantie. Mijn eerste echte week vakantie van dit jaar. Ik was er echt wel even aan toe... De 24ste was kerstavond wat normaal in Amerika heel belangrijk is. Bij mijn gastgezin is het niet super belangrijk. Kelsey was eigenlijk de hele dag bij Jourdans familie dus ik was alleen met mijn hostouders. Ik heb gefacetimed met mijn familie van mama's kant wat super leuk was! Zaterdag was het kerstdag en maakte Kelsey mij al om 7:45 uur wakker om de cadeautjes open te maken. Er lag enorm veel onder de boom dus we waren er wel even zoet mee.

Ik heb van mijn hostouders een vliegticket naar Myrtle Beach, pajama broek, een shirt, een sjaal, een armband en nog een aantal kleine dingen gekregen. Van papa en mama in Nederland heb ik heel lief een parfum set, sokken en een tshirt gekregen en ook van Mattijs en Larissa had ik een cadeautje super lief! Na de cadeautjes gingen wij met z'n vieren naar de nieuwe Starwars film. Na de film gingen wij naar huis en ging Kelsey naar Jourdan's huis tot het avondeten. Jourdan kwam bij ons eten. Het was erg lekker. 'S avonds hebben wij een film gekeken en daarna zijn wij naar bed gegaan. Ik ben zoals jullie horen goed verwend met kerst! Het was wel moeilijk om niet met mijn familie te zijn, maar ik heb afleiding gehad dus dat was fijn.

De 27ste tot en met de 31ste had ik Basketbal training in de ochtend en de 29ste zelfs een uit wedstijd. Ja basketbal ging gewoon door hoor... In de vakantie ben ik naar mijn eerste ijs-hockey wedstrijd geweest wat een enorm leuke ervaring was! Het gekke van ijs-hockey is dat ze gewoon met elkaar mogen vechten op het ijs. Dit is dan vaak ook het leukste van de hele wedstrijd haha. De 31ste was het natuurlijk oudjaarsdag. Kelsey en ik gingen een klein feestje geven met een paar vrienden van ons dus in de ochten hebben wij de basement klaar gemaakt. Om 6 uur was het natuurlijk al 12 uur in Nederland dus ging ik facetimen met mijn ouders en mama's familie. Het was heel raar om er niet bij te zijn. Dit was het eerste moment in mijn exchange year dat ik echt last had van heimwee. Ik moest huilen maar gelukkig heb ik lieve hostouders en zus die mij konden troosten. Vanaf 7 uur kwamen vrienden Alyssa, Jared en Eavan naar ons huis (Jourdan was er al) en niet veel later kwam een gezin van club volleybal met hun twee dochters ook naar ons toe. De volwassenen bleven boven dus wij waren beneden met de kineren waar wij spelletjes gedaan hebben en muziek hebben geluisterd. Iets voor 12 hadden wij de tv aangezet op een kanaal dat live New York City uitsend. In New York heb je The Ball drop wat precies om 12 uur gebeurt. Voor het eerst in mijn leven heb ik dit kunnen meemaken wat heel gaaf is! Na 12 uur en iedereen een Happy new year gewenst te hebben gingen wij naar buiten om wat vuurwerk af te steken. Om een uurtje of 1 gingen de volleybal vrienden naar huis en bleven wij met onze vrienden over. Tot ongeveer 2/3 uur hebben wij beneden gezeten en daarna gingen de meiden naar boven om daar te slapen en de jongens bleven beneden, want ja in Amerika mag je ECHT NIET bij elkaar in de buurt slapen. De volgende ochten gingen wij meiden best wel vroeg naar beneden om daar verder te slapen. Nadat iedereen wakker was hebben wij ontbeten met z'n allen en hebben wij nog een film gekenen. Toen de hele basement weer was opgeruimd gingen wij met z'n allen naar Jared's huis om daar nog te chillen. Kelsey en Jourdan waren er na een tijdje klaar mee dus bleef ik met Eavan, Jared en Alyssa over. Voor het avondeten ging ik naar huis en ben vroeg naar bed gegaan.

Nu is natuurlijk jullie vraag hoe zit het met Eavan? Nou ik ken hem al vanaf het begin van mijn jaar omdat wij een aantal keer hebben afgesproken met deze vriendengroep en natuurlijk zie ik hem vaak in school. Hij blijkt mij al vanaf Kelsey's verjaardag(10 oktober) leuk te vinden, maar op dat moment vond een andere jongen mij blijkbaar ook leuk en dus deed hij niets. Toen hij hoorde dat die andere jongen niet echt een poging waagde probeerde hij het dus een soort van. Ik vond hem ook al wel wat langer leuk maar hij was in het begin nog in een realtie met een ander meisje. Op nieuw jaars deden wij steeds meer dingen samen en wist ik ook dat hij mij leuk vond. En vanaf 1 januari zijn wij eigenlijk steeds meer gaan praten en naar de film geweest. Nu kan ik eigenlijk wel zeggen dat hij mijn vriendje is. Wij hebben al even gefacetimed met papa en mama in Nederland en dat ging eigenlijk wel prima haha. Papa heeft zijn vragen kunnen stellen... Eavan is een junior op mijn school en is dan ook iets jonger dan dat ik ben. Hij is nu 16 en wordt 17 in juli. Hij verwacht dat hij over een maand zijn rijbewijs krijgt dus dat is fijn. Ook gaat hij in de zomer voor 5 weken naar Italië om een soort uitwisseling te doen.

Met het basketbal team gaat het super goed! Gananda staat al jaren bekend als een enorm sterk team en ook dit jaar hebben wij al bewezen dat wij de beste in onze league zijn. Wij staan nu 8-0 met winnen (scores: 33-54, 53-37, 55-54, 61-29, 51-23, 44-31 (dit was zelfs een A klasse school terwijl wij c klasse spelen wat lager is), 29-57 & 59-19). Ik krijg nu elke wedstrijd ongeveer 3-5 minuten speeltijd wat ik super leuk vind aangezien ik natuurlijk niet gek veel van basketbal af weet! Ik heb helaas nog niet gescoort maar ik was heel dichtbij in de laatste wedstrijd. Ik moet wel zeggen dat ik het erg zwaar vind. Wij hebben 6 dagen per week training (ja ook op zaterdag om 8:00 in de morgen). Er zijn nu ook op zondagen volleybal open gyms op mijn school om de meiden een beetje te laten volleyballen om het bij te houden. Daar wil ik ook graag heen maar dat betekend 7 dagen per week sporten...

Oja en ik heb een nog een kerstparty bij mijn IEC (International Exchange Coordinator) gehad. Dit was erg gezellig met de andere exchange students!

Zo dit was het denk ik wel allemaal. Sorry voor de lange blog!

XXX Karlijn

Reacties

Reacties

Mama

Lieverd ik ben zo blij voor je! Al jouw prachtige verhalen! xxxxxx

Oma Betty

Hoy Karlijn wat een geweldig leuk blog heb je weer geschreven en zo te lezen heb je het ontzettend naar je zin en ook heel leuk dat je een vriendje hebt.
En ik vond je blog helemaal niet lang hoor.
Liefs van opa en oma

Jasmijn

Heerlijke verhalen meid! Tis echt net een american high school movie allemaal ;p Blijven genieten!xxxx

Sjacq.hoekman@gmail.com

Hi Karlijn,
Heerlijk om weer zo een stukje van jou te lezen. Je had het even moeilijk met oud & nieuw maar dat hoort er ook bij maar fijn om te lezen dat je gewoon weer verder gaat met genieten. Dus vooral blijven genieten want voor je het weet zit je weer in Nederland ????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!