My exchange year in America

DE VERKIEZINGEN

Hallo allemaal,

Ik heb besloten om een extra blog te schrijven over de verkiezingen en wat ik ervan meegekregen heb.

Dinsdag 8 november: was DE dag. Vanaf erg vroeg in de ochtend tot 7 uur 's avonds konden de mensen hier stemmen. De strijd dit jaar was zoals julie weten tussen Hillary Clinton en Donald Trump. Iets wat jullie misschien niet weten is dat je niet per se op een van beide hoeft te stemmen. Je kon ook stemmen op bijvoorbeeld Gary Johnson of zelfs zelf iemand inschrijven.

Mijn hostouders gingen om volgens mij 9:30 stemmen bij de brandweer verderop in de straat. Zij hadden mazzel met 30 minuten wachttijd want sommige mensen hadden een rij van 1 of meer uur. Ik ga niet vertellen op wie mijn hostouders hebben gestemd (het is niet aan mijn om dat te vertellen), maar wat ik wel kan zeggen is dat zij beide niet op Clinton of Trump hebben gestemd. Mijn gastgezin vindt beide opties maar niets.

Op school in US History hebben wij de hele les op computers een opdracht gemaakt over de verkiezing. Wij hebben gekeken naar de cijfers van de pre-vote en van de afgelopen jaren. Een ding wat ons opviel was dat de verwachting van de uitkomst van de verkiezing was dat Hillary Clinton president zou worden. En wel met 80%. Iedereen was er ook van overtuigd dat zij zou winnen. Toen ik thuis kwam was het natuurlijk op het nieuws. Ze gaven telkens de cijfers van de stemmen in elke staat. Wat mij opviel was dat er veel stemmen naar Trump gingen, maar mijn hostvader zei dat het nog te vroeg was om te oordelen. 's Avonds bleeg het doorgaan op het nieuws. Trump was nog steeds in de meerderheid toen ik naar bed ging, maar toch dacht ik dat het misschien nog zou veranderen. Wat ik best bijzonder vond om te zien is dat alle steden en gebieden om de steden blauw en alle landelijke gebieden rood waren.

Woensdag 9 november: om 5:45 ging mijn wekker. Normaal slaap ik nog even door, maar vandaag was ik klaar wakker. Het eerste wat ik deed is kijken op mijn telefoon... En ja hoor ik las de woorden: ''Trump is the new president of America!''. Ik kon het eigenlijk niet echt geloven. Ik had dit zelf nooit verwacht. Om ongeveer 6 uur hoorde ik Kelsey (die naast mijn kamer slaapt) schreeuwen. Ik moest er best wel om lachen omdat ik weet dat zij Trump niet leuk vind. Ze rende naar haar ouders slaapkamer en zo was het hele huis in een keer wakker. Op het nieuws hoorde ik dat in de nacht de Canadese migratie site al vast was gelopen. Hier hebben Eric en ik erg hard om gelachen! Mijn hostfamily kan het niet geloven. Ze hopen dat Trump een aantal goede mensen om zich heen krijgt en dat hij niet alles gaat waarmaken wat hij zegt. Toen ik mij aan het opmaken was samen met Kelsey in de badkamer speelde zij muziek van een anti-trump afspeellijst. Het was erg grappig. Kelsey bleef gillen IK HAAT HEM!! Wat het nog erger maakte was dat haar vriendje Jourdan voor Trump was. ZIjn hele familie is. Hij had vandaag ook een t-shirt aan met trump erop (gelukkig droeg hij een sweater over het omdat Kelsey anders niet naast hem ging lopen).

Toen was het tijd om naar school te gaan. Het eerste wat ik te horen kreeg toen ik de school binnen liep was: ''Sorry if you have to go back to your Holland, Trump doesn't like people from other countries!'' en ''You have chosen the wrong year to come to America''. Natuurlijk waren dit grapjes en meende zij dit niet echt. De meeste leerlingen waren bang, verdrietig of sommigen konden alleen maar erom lachen. Er waren toch ook nog best veel die wel voor Trump waren. Een jongen liep door de school de hele tijd Trump te schreeuwen. De enige donkere jongen van mij school zei de hele dag: ''Bye guys Trump is going to send me back to Africa in a Bananaboat!'' en een jongen uit Korea zei ook dat hij terug gestuurd zou worden. Dit bedoelde ze natuurljk als grapje.

De leraren die ik sprak waren allemaal tegen Trump. De meeste leraren zijn Democratisch dus voor Hillary. Trump is een tegenstander van Public Schools (en de school waar ik op zit is een public school). De leraren zeiden dat ze ''sad'' zijn.

Natuurlijk is het niet aan mij om te oordelen over de situatie hier. Ik moet enorm oppassen met wat ik tegen wie zeg. Politiek is een onderwerp die enorm gevoelig is in Amerika en het wordt dan ook echt niet gewaardeerd als je als buitenlander je ermee gaat bemoeien. Als docenten aan mij vroegen wat ik ervan vind zeg ik meestal dat ik het niet echt weet. Ik ben persoonlijk geen voorstander van Trump, maar ik weet ook dat Hillary geen ''betere'' optie was.

Dit waren 2 enorm gekke dagen. Ik vind het heel bijzonder dat ik het van zo dichtbij mee heb mogen maken. Natuurlijk had ik op een andere uitkomst gehoopt maar het is niet anders. We gaan het zien wat Trump met Amerika gaat doen.

Tot de volgende blog!

XXX Karlijn

Reacties

Reacties

Pauline

Dat is inderdaad heel bijzonder. We hadden het er thuis al over gehad, hoe jij het daar zou ervaren. Liefs

Mama

Heel bijzonder om mee te maken. Over 30 jaar kan jehet aan je kinderen vertellen en lach je er om. Het is inderdaad afwachten en hopen dat het allemaal mee gaat vallen. Xxx

oma betty

Opa en oma hadden het ook al over gehad,hoe jij dat zou ervaren die verkiezingen,maar inderdaad leuk dat je deze ervaring hebt meegemaakt.
Groetjes opa en oma xx

Papa

De presidentsverkiezing is al een heel bijzondere ervaring en dan ook nog met zo'n uitkomst! Volgens mij sta je in het oog van een tornado.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!