My exchange year in America

Homecoming, Halloween and the end of the Volleyball season

Hallo allemaal,

Hèhè eindelijk heb ik weer tijd om een blog te schrijven... De vraag die ik heel vaak krijg is hoe gaat het of hoe het is in Amerika? Het antwoord daarop is moeilijk, maar met mij gaat het goed! School is (nog steeds) best wel makkelijk (op geschiedenis na dan maar laten we het daar maar niet over hebben). Tuurlijk mis ik thuis best wel, maar echt heimwee heb ik niet. Ik heb om eerlijk te zijn ook niet heel veel tijd om de hele dag aan thuis te denken.

Met mijn Engels gaat het vanadf het begin verbazingwekkend goed. Ik was toen ik nog in Nederland was best wel bang dat ik moeite zou hebben omdat mijn Engels niet zo goed zo zijn. Vanaf het moment dat ik aan kwam in Amerika zei iedereen al dat mijn Engels super goed is en dat ik bijna geen accent heb. Natuurlijk hoor je wel dat ik niet uit Amerika kom, maar dat is logisch. Ik leer veel en heb steeds meer moeite om Nederlands te praten... gek he! Als ik aan het facetimen ben moet ik in het begin soms nadenken over woorden in het Nederlands en zeg ik soms random oorden in het Engels. Op school kan ik gelukkig alles goed volgen in de les. Dit maakt het makkelijker om goede cijfers te halen. Ook een vraag die ik veel krijg is: Denk en droom je nu in het Engels? Het antwoord is ja ik denk in het engels. Misschien in het begin dacht ik nog in het Nederlands maar zelfs tijdens het schrijven van deze blog denk ik in het Engels. Ik droom eigenlijk nooit dus ik heb geen flauw idee, maar het zou goed kunnen dat het in het Engels is aangezien dat de taal is die ik de hele dag om mij heen hoor!

Oke dan ga ik nu maar een een beetje vertellen wat er gebeurt is in de afgelopen maand.

Homecoming:

De laatste week van september was 'Homecoming week'. Homecoming is ooit bedacht zodat oud student weer terug konden keren naar school (home). Op mijn school gebeurt dit echter niet. Wat wij wel doen is elke dag heeft een ander thema. De thema's op iedere school zijn anders en ze verschillen per jaar. Op mijn school begonnen wij maandag met School Spirit Day. Op deze dag moest je iets aan van school (zoals een shirt met Gananda(naam van mijn school) erop) of iets van navy blue (kleur van mijn school). Na school was de pep rally. De pep rally is een soort competitie tussen de 4 grades, dus de freshmans, sophomores, juniors en de senior strijden tegen elkaar. Het ging er eigenlijk om wie er het meeste geluid maakte. De seniors(dus ook ik) wonnen. Ook werden alle fallsports teams voorgesteld.

Op dinsdag was het Hawaiian day. Dit spreekt voor zich denk ik.

(Links is Molly en rechts Kelsey)

Woensdag was elderly day. Ik had niet echt iets om aan te trekken dus deze dag sloeg ik een soort van over. Er waren daadwerkelijk mensen verkleed als oude omaatjes wat heel grappig was! Donderdag was decades day. Op deze dag kan je alles aantrekken wat je wil als het maar uit een oudere tijd komt. Bijvoorbeeld een outfit uit de jaren 40 of de jaren 90. Om eerlijk te zijn weet ik niet meer wat ik aan had maar ik had niet echt iets heel speciaals aan ofzo. Vrijdag was class color day. De freshmens droegen groen, de sophomores zwart, de juniors rood en de seniors paars. Ik had een paars shirt aan van de school met een bandana en paarse sokken.

Zaterdag was classcompetiton. Dit is weer een competitie tussen de grades maar dit keer met allerlei spelletjes. Van levend piramide tot touwtrekken en veel meer geks. Het was super leuk om de mensen aan te moedigen! Aan het einde werden alle scores bij elkaar opgeteld en wonnen de senior (yay).

(mijn favoriete juniors Kelsey, Lexi, Olivia en Molly)

(dit zijn de senior van mijn school(zoals je ziet heel weinig haha) we maken allemaal een w met onze handen, dit staat voor win omdat wij hadden gewonnen)

Om 7 uur begon de homecoming dance. Waar dit op de meeste scholen een echt schoolfeest is waarbij jongens meisjes vragen en iedereen zich heel mooi opmaakt en mooie kleding draagt is dit op mijn school niet het geval. Bij ons draagt iedereen gewoon een spijkerbroek en een shirtje. Op de seniors na dan, die trekken dan wel een jurkje aan maar niet zoals op andere scholen. Het was super gezellig maar om half 10 was het alweer afgelopen.

Color run:

Het basketbal team organiseerde een color run. Ik heb hieraan meegedaan wat echt super leuk was! Ik deed het met een aantal meiden van school. Ik denk dat wij 2 kilometer hebben gerend.

(dit zijn seniors waarvan de twee linker meiden uit mijn team Sarah en Alina en Amy speelde soccer)

Kelsey's B-Day:

Op maandag 10 oktober (Columbus Day) waren wij vrij van school en het was Kelseys verjaardag. Kelsey is net als ik 17 jaar geworden. De vrijdag ervoor hebben wij het gevierd met een aantal mensen van school en op de dag zelf zijn wij gaan ontbijten met Kelsey, haar vriendje en een vriend James. Oh ja ik zei het net al maar Kelsey heeft dus een vriendje Jourdan. Hij is net als ik een senior en hij is super aardig!

Breastcancer walk en laatste wedstrijden:

Op zondag 16 oktober organiseerde de stad Rochester een 5 kilometer lange wandeling om te strijden tegen borstkanker. Ik deed hieraan mee met mijn volleybal team en coaches. Het was super mooi om iedereen in het roze te zien lopen door de straten van de stad!

In de week van 17 tot 21 oktober had ik twee bijzondere wedstrijden: dinsdag hadden wij onze PINK game (voor borstkaker). Hier droegen wij roze sokken, roze veters in onze schoenen en roze strikjes in ons haar. Aan het begin van de wedstrijd werden alle namen genoemd van familieleden van beide teams die zijn overleden aan alle soorten kanker, daarna de mensen die nu aan het vechten zijn tegen kanker en als laatste de mensen die kanker hebben overleefd. Ook mama en mijn opa werden genoemd. Wij wonnen deze wedstrijd met 3-0. Donderdag was senior night. Alle sport teams hebben een senior night. Dit is een wedstrijd die in het teken staat van de seniors. Voordat de wedstrijd begint worden alle seniors opgenoemd, krijgen de seniors cadeautjes van de andere teamleden en bloemen van je ouders.

(dit zijn de seniors)

Daarna zoals gewoonlijk het Amerikaanse volkslied, maar dit keer omdat ik een senior ben speelden zij ook het Nederlandse volkslied wat super lief was. Mijn team wist niet waar ze naar moesten kijken dus keken ze maar naar mij haha.

Ook deze wedstrijd wonnen wij met 3-0. Dit was het einde van ons league seizoen. Wij zijn tweede geworden omdat wij twee keer met 3-2 van een ander team hebben verloren.

Molly's B-Day:

Op vrijdag 21 oktober vierde Molly (een vriendin van school) haar verjaardag. Wij gingen met 6 meiden lasergamen

en een ander spel waarin je in een soort karretje zit en je een balletje in een soort basket moet gooien.

Het was echt super leuk om te doen! Daarna vierde zij het nog met meer mensen van de school. Het was super leuk op haar feestje!

Eerste sneeuw:

In de nacht van 26/27 oktober was het zo koud (0 graden) dat er sneeuw was gevallen. Het was niet heel veel maar toch een paar centimeter denk ik. De voorspelling zegt dat het een koude winter gaat worden dus ik ga het meemaken! Helaas was de sneeuw snel weer weg omdat het overdag te ''warm'' was.

Halloween en sectionals:

Jaja het is eindelijk halloween!! Omdat dit in Nederland niet echt gevierd wordt was ik super ethousiast voor deze feestdag! Het begon al begin/midden oktober waarin iedereen zijn huis ging versieren en je overal bordjes zag staan met pompoenen te koop! Wij besloten om de pompoenen pas op het laaste moment te kopen omdat ze anders zouden verrotten. Als halloween costume had ik ''Risky Business''. Dit is van een film ofzoiets. Ik heb helaas geen fotos van hoe het eruit zag maar Kelsey en ik droegen precies hetzelfde. Hier een foto van hoe het er ongeveer uitzag:

Bij halloween hier in Amerika horen natuurlijk de halloween parties. Op vrijdag voor halloween had ik een feestje bij een jongen. Hij is een junior dus het was eigenlijk een junior party. Ik was de enige senior, maar doordat Kelsey mijn hostzus een junior is ga ik veel meer om met juniors dan seniors. Om eerlijk te zijn vind ik de juniors leuker. Het was echt super gezellig! Ik bleef daar slapen met nog een aantal anderen (4 meiden in een twijfelaars bed...). De volgende ochtend moesten wij vroeg op want Kelsey had drivers ed (ze heeft al haar rijbewijs maar ze wil haar nachtrijbewijs halen. Ze mag nu eigenijk niet later rijden dan 9 uur al breken wij die regel vaak).

Zaterdag om 4 uur had ik mijn eerste sectionals volleybal wedstrijd. Ik was super moe van de avond ervoor, maar toch speelde ik de beste wedstrijd van het hele seizoen! Sectionals is niet hetzelfde als league. In sectionals word je ingedeeld op welk nummer je bent geëindigd in league. Het is eigenlijk een soort afvalrace. Verlies je een wedstrijd dan lig je eruit en is het volleybal seizoen over. Wij speelden in de kwartfinale en wonnen deze wedstrijd met 3-0. Wij mochten dus door naar de halve finales.

Zaterdag avond was ik uitgenodigd voor een halloween party van een senior, maar ik vond het een beetje ''gevaarlijk'' om daar heen te gaan omdat ik wist dat er alcohol zou zijn en ik wil niet naar huis gestuurd worden doordat ik op een feestje ben met alcohol. Er waren heel veel mensen uitgenodigd voor dit feestje dus het leek mij beter om niet te gaan. Wel gingen ik Kelsey, Jourdan en James naar Eavan. Hij is een vriend van ons. We hebben met nog een paar anderen een film gekeken. Het was niet echt een feestje. Meer gewoon chill.

Zondag was ik doodmoe van de feestjes en had ik een rust dagje. We hebben de pompoenen gekocht en er figuurtjes in gemaakt.

Maandag was het natuurlijk echt halloween. School ging gewoon door. Wat leuk was is dat veel mensen in hun costumes naar school kwamen. Ik zelf deed dat niet omdat het een beetje te koud was (en het volgde niet echt de kleding regels...). Maandag middag na volleybal training kwamen vrieden Jared, Alyssa, Eavan, Grace, James en Jourdan naar ons huis om te chillen in de basement. Om 7 uur hebben wij een poging gedaan om te trick or treaten, maar het was koud en wij hadden niet echt onze costumes aan. Ik heb echt een super leuke Amerikaanse Halloween gehad!

Woensdag hadden wij de halve finales van mijn sectionals met mijn volleybal team. Wij wonnen de eerste set met 25-23, de tweede verloren wij helaas met 31-33 (we hadden deze moeten winnen, want wij hadden bijna alle matchpoints alleen zij kwamen steeds terug en de scheidrechter maakte een fout op een heel belangrijk punt), de derde set was zwaar, mijn team was op dus we verloren met 17-25 en ook de laatste set verloren wij met 15-25. Dit betekend dat wij met een 1-3 verlies eruit liggen. Toen de laatste bal op de grond viel en wij verloren begonnen een aantal meiden (vooral de seniors) meteen te huilen omdat dit de laatste keer is dat zij waarchijnlijk ooit volleybal speelden. Ik probeerde de meiden te troosten maar hield het toen zelf ook niet meer droog. In de bus terug is er nog wat gehuild, maar ook zongen wij liedjes zoals wij dit altijd deden. Wat ik niet begrijp is dat de coach geen spelers wisselde. Wij waren met een team van 14 meiden en hij liet er 8 spelen. 6 in het veld dan een libero (doet alleen backrow) en ik wisselde met de setter (ik doe voorste rij met aanvallen en serveren en zij doet achterste rij en setten). Wij waren zo moe na de eerste twee sets en hij bleef dit team zo houden terwijl er nog 6 anderen op de bank zaten. Naja het maakt niet uit. We hebben een super goed seizoen gehad. Ik had dit zeker weten niet willen missen! Een paar dingen waaraan ik dit team altijd zou blijven herrinneren is: Het dansen als warming-up in de gang, aan het begin en einde van iedere wedstrijd zongen wij squad (onze cheer) in hormonie (dus iedereen op een verschillende hoogte). Wij hadden dit geoefend vanaf het begin en het klinkt echt super goed. Dit team voelde als een familie en ik ben deze meiden erg dankbaar voor dit super leuke seizoen.

Basketbal:

Volgende week begint het basketbal seizoen. Ik heb besloten om basketbal te gaan spelen zodat ik ook in de winter wat te doen heb. Kelsey gaat club volleybal spelen. Dit is buiten de school om en kost enorm veel geld. Haar team is echt super goed! Niet te vergelijken met het school team.

De sporten op high school in Amerika zijn ingedeeld in fall, winter en spring. Fall sports op mijn school zijn: volleyball voor meiden, soccer (onze voetbal) voor meiden en jongens en American Football voor jongens. De wintersports zijn: Basketball voor meiden en voor jongen en cheerleeding. De springsports zijn: Baseball voor jongens, softball voor meiden, track gemengd, lacrosse voor meiden en voor jongens en golf gemengd. Ik weet nog niet welke sport ik ga spelen in de spring maar dat is voor later.

Zo dit was het dan maar weer voor deze keer. Ik heb geen flauw idee hoe lang het mij heeft gekost om deze blog te schrijven... heel lang haha. Ik merk echt dat mijn Nederlands niet zo geweldig meer is. Ik schreef veel woorden fout zoals volleyball met twee x l. Soms kon ik gewoon niet meer op het Nederlandse woord komen haha. Ik hoop dat de volgende keer dat ik blog schrijf niet zo lang duurt en dat ik meer tijd heb om te schrijven maar met het drukken basketbal seizoen ben ik bang dat het nog wel even duurt voordat de volgende blog online komt.

xxx Karlijn

P.S. Ik ben vandaag(4/11) in Amerika voor precies 100 dagen hoeraaa. Time flies when you're having fun!

Reacties

Reacties

Marjan

Nou Karlijn, blijf maar lekker lange blogs schrijven! Het is super leuk om te lezen. Zo leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt en ook te horen hoe het nu echt in Amerika gaat. Ik dacht dat je het hele jaar zou volleyballen. Ontroerend dat ook mama en opa genoemd werden en het Nederlandse volkslied werd gespeeld. Voor de zomer zou ik Lacrosse kiezen, kan hier niet, lijkt me leuk. Halloween ook leuk om te lezen en homecoming, nooit geweten dat het voor de studenten was die terugkeren naar school. Maar waarom komen ze terug? O en dat Nederlands gaat je nog goed af hoor! ps let niet op mijn schrijffouten ;-)

Romy

Zo gaaf!

papa Erik

Lieve Karb wat een leuke blog heb je weer geschreven en wat een belevenissen! Ik ben super trots op je en ik mis je ook enorm. Maar dat is helemaal niet erg doordat je het zo naar je zin hebt. Op naar basketbal en kersrmis. Keep on having fun! xxx

oma betty

Wat een geweldig blog heb je weer geschreven en je schrijft erg leuk en wat maak je een hoop mee.
Niet te geloven,dat je alweer 100dagen van huis bent.Dikke knuffel van opa en oma????

Jacqueline

Hi Karlijn,
Wat doe je ontzettend veel leuke dingen. Heerlijk om te lezen. En je hebt inderdaad geen tijd om heimwee te hebben????
Nou meis blijf lekker genieten en foto's op fb plaatsen. Heerlijk om zo een beetje mee te gluren.
Dikke X van je tante

Mama

Top geschreven! Xxx

Mama

Heerlijk om te lezen. Ook al hoor ik veel van je avonturen, maar erg leuk om te lezen xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!