My exchange year in America

My first weeks in American High School

Hallo allemaal,

Ik ga alweer bijna 3 weken naar mijn Amerikaanse school. Het is heel druk en ik heb dus niet veel tijd gehad om deze blog te schrijven. Ik heb elke dag school, volleyball en dan 's avonds huiswerk. Het tempo gaat gewoon veel sneller. Ongeveer 2 dagen van te voren hoor je dat je een toets hebt. En veel tijd voor leren heb je dan niet meer door volleybal. Maar ik vind het nog steeds leuk hoor hier!

De eerste schooldag:

Mijn eerste schooldag verliep goed. Het vroege opstaan (5:45 gaat mijn wekker) is niet echt fijn. Kelsey en ik kwamen aan op de school en ik liep naar mijn kluisje. Kluisjes in Amerika zijn heel anders dan ik gewend ben. Ik had van te voren al geoefend met Joanne dus de eerste keer ging het best goed. Mijn code is 38-20-02.

Ik begon om 7:30 met mijn eerste les Psychology. Iedereen was super aardig voor mij. Ik heb wel 10 keer mijn naam uit moeten leggen maar ach dat hoort erbij. Na Psychology had ik advisement. Een uur waarin je huiswerk kan maken. Ik heb wat gepraat met Caitlin (uit mijn team) en haar vriendinnen. In het begin van dit uur moeten wij de pledge of allegiance doen. Dit is een tekst die hardop wordt voorgelezen door de speakers in de school. Wij moeten dan opstaan, naar de Amerikaanse vlag kijken en je hand op je borst doen. Dit is de pledge of allegiance:

"I pledge allegiance to the Flag of the United States of America,and to the Republic for which it stands, one Nationunder God, indivisible, with liberty and justice for all."

In photography kregen wij onze camera waarmee we dit jaar alle foto's gaan maken en kregen wij onze eerste opdracht. Tijdens de lunch zat ik met Kelsey en een aantal vriendinnen. Kelsey en ik maken thuis onze lunch omdat dat van school heel ongezond is! Na de lunch had ik U.S. History. Ik vind er om eerlijk te zijn niet veel aan. Het is geschiedenis maar dan alleen over Amerika. Als laatste had ik economie, wat ik niet heel erg vond. Ik heb wel honderd keer mijn naam moeten zeggen en dingen moeten vertellen over Nederland, maar dat kon ik verwachten. Na school had ik een 2 uur en 15 min lange training.

De rest van de week verliep eigenlijk hetzelfde alleen heb ik om de dag andere vakken. Op A en C dagen heb ik de vakken die ik op mijn eerste schooldag had en op B en D dagen heb ik: Engels, Business Math, Studio Art en Sport & Entertainment Management. Engels is eigenlijk alleen maar voorbereiding op college waar ik dus niet veel aan heb (want ik ga niet naar Amerikaanse college). We schrijven essays en dat soort dingen in deze klas. Business math is rekenen met geld en formules. Ik vind het super makkelijk! studio art is gewoon kunst/tekenen en Sport & Entertainment is wat je als sport club kan doen om winst te maken. We hebben daar onze eigen American Football poule waarin ik (als enige niet Amerikaanse) bovenaan sta. In de eerste week had ik 2 wedstrijden. Dinsdag thuis waarin wij 3-0 wonnen en donderdag uit waarin wij ook 0-3 wonnen.

Week 2:

De tweede week verliep eigenlijk hetzelfde. Ik heb af en toe problemen met het openen van mijn kluisje. Dan moet ik weer hulp vragen echt irritant. Ik begin langzaam meer mensen op school te kennen wat fijn is! Deze week had ik al mijn eerste quiz. Een quiz is een kleine toets om te kijken wat je tot nu toe hebt geleerd. Deze week had ik weer twee wedstrijden thuis: 3-1 gewonnen en thuis 2-3 verloren.

Dinsdag kwamen Michael en Liz (zoon en schoondochter van Joanne en Eric) met hun twee kinderen voor een week bij ons logeren. We hebben echt een super leuke tijd gehad met de kindjes! Op vrijdag kwam er nog meer familie van Joanne langs om te logeren voor een paar daagjes. Het waren een man, vrouw met hun twee zoons van ongeveer 20 jaar. Zaterdag 17 september was het mijn 17de verjaardag!! Mijn gastgezin song mij wakker en daarna gingen mijn ouders nog voor mij zongen via facetime. Na wat cadeautjes open gemaakt te hebben had ik pancakes voor ontbijt. Aan het begin van de middag kwamen 3 meiden uit mijn volleybal team langs om mijn verjaardag te vieren. Het was heel gezellig! Zondag was Eric jarig en gingen wij met z'n allen naar de dierentuin in Rochester. Ik had een super leuk weekend!

Wat ik vervelend vind aan de high school is dat het tempo zo enorm snel gaat. Waar je in Nederland een week van te voren weet wanneer je een toets hebt, hoor je het hier ongeveer 2 dagen van te voren. Op dagen van wedstrijden zien mijn dagen er zo uit: 7:30-14:21 school en om 14:30 ben ik thuis --> om 15:15 vertrekken we weer naar school om of daar een wedstrijd te spelen of naar een andere school te rijden --> de juniors spelen eerst van 16:00 tot 18:00 en dan wij van 18:00 tot 20:00 --> om 20:30 tot 21:00 kom ik thuis en dan vaak nog huiswerk of leren. Huiswerk maken wij vaak tijdens de wedstrijd vand de juniors. Soms heb je twee wedstrijd dagen achter elkaar en heb je dus bijna geen tijd om te leren.

Week 3:

In week 3 voelde alles eigenlijk alweer 'gewoon'. Alle leraren weten eindelijk hoe je mij naam uitspreekt en ik begin de namen van kinderen in mijn klassen te kennen. Vandaag had ik mijn eerste echte toets voor economie en ik denk dat dat wel goed is gegaan! We hebben maandag een wedstrijd uit verloren met 3-0 en dinsdag een wedstrijd thuis gewonnen met 3-0. Morgen heb ik nog een wedstrijd uit. Jaja ik heb deze week 3 wedstrijden... Maandag ging de familie weg en dinsdag vroeg gingen Michael en Liz weer naar huis. Het is nu best saai hier zonder de kleintjes.

Aankomende week is het homecoming week. Dit betekend dat wij elke dag gekleed gaan in een thema en elk sport team speelt een thuiswedstrijd waarbij iedereen komt kijken. Als afsluiting is er een homecoming dance (wat bij mijn school niet echt bijzonder is, we dragen geen jurkjes). Ik vertel wel meer over homecoming in mijn volgende blog.

Hoe verloopt een wedstrijd?:

Op dagen van een thuiswedstrijd dragen wij als team onze team shirt naar school met een gewone broek eronder. Op dagen van een uitwedstrijd dragen wij jurkjes naar school en de wedstrijd. Ik weet niet waarom we dit doen maar dit gaat zo in elke sport. We beginnen in de gang terwijl wij op nummer staan. Zodra de warm-up muziek (elk team heeft zijn eigen warm-up muziek. Het is een mix van allerlei soorten liedjes) begint rennen wij naar het veld. Dan gaan wij in een soort rondje rennen en geven elkaar high-fives. Dan telt iemand af en duiken wij naar het midden van het veld.

Weer telt iemand af en dan klappen wij op de grond en zeggen wij Ojejeje oje (ofzoiets). Dan doen wij een normale warm-up. Na de warm-up krijgt eerst het uitteam 6 minuten inspeeltijd en dan krijgt het thuisteam 6 minuten om in te slaan en te serveren. Hierna gaan wij weer in volgorde van nummer richting de vlag staan. We doen onze rechter hand voor en linker hand achter je rug. We houden elkaars pinken vast terwijl wij luisteren naar het volkslied. Na het volkslied worden wij een voor een nar voren geroepen en dan moet je de coach van de tegenpartij en de scheidsrechter een hand geven. Hierna geven wij high-fives aan het tegen team en begint de wedstrijd.

Ik speel elke set ongeveer de halve set (waar ik heel blij mee ben, want sommige meiden spelen helemaal niet).

Verschillen high school NL en US:

Verschillen: In Amerika duren de lessen 180 min in plaats van 45 in Nederland. In Amerika heb ik geen vaste stam klas en geen mentor. In Amerika zit ik in klassen met kinderen van alle grades, dus 9th, 10th, 11th en 12th grade. In Amerika moet ik als ik uit het lokaal wil om bijvoorbeeld te plassen een soort van uitloggen met mijn agenda. Je moet een paraaf vragen aan de leraar en de tijden van vertrek en aankomst opschrijven. Ik heb hier vroeg of laat lunch terwijl ik in Nederland altijd lunch op dezelfde tijd had. De pledge of allegiance had ik niet in Nederland. Ik heb volleybal op school.

Gekste vragen die ik tot nu toe heb gehad:

- Do you smoke weed?

Uhm, niet iedereen die uit de buurt van Amsterdam komt rookt wiet...

- Do you have Starbucks/Duncin' in Holland?

- Do you like it here?

Dit vroegen ze al na dag 1. Mijn antwoord is JA ik vind het leuk hier! Het is anders en zeker wennen in het begin.

- Is America different than the Netherlands?

Ja natuurlijk het zijn twee verschillende landen!

- When can you start driving in Holland?

16,5 beginnen, 17 rijbewijs en 18 alleen rijden. Antwoord van de mensen hier: OMG dat slaat echt nergens op!

- Is volleyball different here?

Nee volleybal is volleybal. Alleen het systeem dat ik hier speel is een klein beetje anders.

- Is the high school different?

Ja het is anders...

- Is Holland in the Netherlands?

Dit is de leukste... Uhm nee het is hetzelfde!

- Is the food different?And are the portions of the food bigger?

Wat ik bij mijn hostfamily eet is niet heel erg anders (ze houden heel erg van koken), maar de porties in restaurants zijn veel groter en het is best wel ongezond allemaal.

- Are you homesick?

Ik heb niet zozeer echt heimwee (ik ben zo druk met alles dat ik daar bijna geen tijd voor heb...), maar ik mis natuurlijk mijn familie en vrienden wel heel erg. Het is hier zo anders dan thuis, dus soms heb ik momenten dat ik thuis wat meer mis.

- Do you speak English in Holland?

Nee ik spreek Nederlands. Ik heb 5 jaar Engels gehad op mijn high school. Hun reactie daarop is altijd: wow jouw engels is echt super goed voor 5 jaar engels!! Of ik wou dat ik meerdere talen kon spreken!

Zo dit was het dan maar weer. Tot de volgende blog!

XXX Karlijn

Reacties

Reacties

Mama

weer erg leuk om te lezen. Wat een vragen hè die ze aan je stellen, maar als ze helemaal niks zouden vragen is het ook niet leuk. Lijkt mij wel lachen elke keer. Xxxxx

Pauline

Leuk om weer te lezen. Druk, druk, maar ja, je komt ook niet om vakantie te vieren. :-)
Hoe gaat het met je engels?
Succes met school en blijf genieten ondanks de drukte. xx

Cocky Lodeweegs-ledder

Hoi Karlijn wat ik zo lees zijn het drukke dagen en je hebt er erg veel plezier in Nou geniet er lekker van ???????????

Erik van Houten

Lieve Karlijn, als ik je blog weer lees dan ben ik zo blij dat jij de beslissing hebt genomen om deze high school jaar te doen en dat wij als ouders dit hebben kunnen mogelijk maken. Het is een zwaar programma maar dat maakt de ervaring wel ongelofelijk intens. Blijf genieten meissie.

By the way...wanneer kan je de pledge uit je hoofd? :-)

John van vlijmen

Hoi Karlijn , leuk om te lezen dat jij het naar je zin hebt. Geniet ervan en blijf ons op de hoogte houden via je blog ,die ik trouwens erg leuk vind

oma betty

Hoi Karlijn het was weer erg leuk om te lezen,maar we hadden ook op je verjaardag al heel veel gehoord,maar het blijft erg leuk om te lezen.Wat ik ook erg leuk vind,is al die gekke vragen.
Maar Door dat je het druk hebt maak je toch wel tyd om je ervaringen op te schrijven. Veel liefs en een knuffel van opa en oma

Jasmijn

He Karlijn! (Of carly? Noemen ze je niet zo in Amerika? Lijkt me veel makkelijker dan die 'lange ij'. (Been there))
Super leuk om te lezen elke keer! Ben jij de enige exchange student? Wel gediciplineerd hoor allemaal! Al die 'gewoontes' dat eren aan de vlag enzo haha pff lijkt me
Maar vermoeiend :') ! En moest wel heel hard lachen om dat systeem voor als je naar de wc moet hahaha! Nou meid succes met alles en geniet! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!