My exchange year in America

Basketball, Valentines day and February break

Hallo allemaal,

Eindelijk heb ik weer de tijd om een blog te schrijven. Ik ben de afgelopen maanden enorm druk geweest met eigenlijk vooral basketbal. Hierdoor heb ik weinig tijd gehad om een blog te schrijven. Maar basketbal is over dus ik weer eens tijd haha. Ik ga dit keer een beetje vertellen wat er is gebeurt sinds de kerst vakantie. Maar eerst (omdat ik hier vaak vragen over krijg) het gaat heel erg goed met mij. Op school haal ik prima cijfer en ik vind het nog steeds makkelijk. Met mijn gastgezin gaat het ook nog steeds prima. Zeker met mijn Engels gaat het super goed. Ik hoef eigenlijk nooit meer na te denken over woorden. Als ik iets niet weet ben ik niet bang om het te vragen en iedereen is hier super aardig om mij te helpen. Met Eavan gaat het ook goed! Wat ik wel moet toegeven is dat het niet makkelijk is om een vriendje te hebben als exchange student hier. Eivan's ouders hebben er geen problemen mee dat ik allen ben met Eavan. Ik mocht bij hem in de basement (soort kelder) altijd gewoon films kijken etc. De deur was dan open en zijn vader ging vaak naar zijn kantoor daar. Geen problemen. Maar dan heb je mijn hostouders die het helaas wel een probleem vinden. Zij zeggen dat het tegen de regels is van EF om alleen te zijn met een jongen. Mijn hostmom heeft dus Eavan's moeder gebeld en het uitgelegd wat betekend dat ik nu dus helemaal niet meer alleen met hem kan zijn. Het is zo frustrerend want ik kan eigenlijk op dit moment niet eens een gesprek met hem hebben zonder dat er andere mensen bij zijn. Ik probeer het niet te laten merken aan mijn gastgezin maar ik vind het nog steeds enorm vervelend, maarja wat kan ik er tegen doen... Ik accepteer het maar gewoon. Eavan heeft gelukkig woensdag zijn rijbewijs gehaald dus kunnen wij nu op een date gaan zonder dat ouders ons moeten brengen. In Amerika is al het gedoe met vriendjes allemaal heel anders dan in Nederland. Ik ben dit helemaal niet gewend en dat maakt het dus moeilijker. Dit is het enige ''probleempje'' wat ik heb met mijn gastgezin hoor en dit is echt niet het einde van de wereld.

In januari had ik mijn finals. Dit is een soort toetsweek om het eerste semester mee af te sluiten. Ik had maar 4 toetsen. Economics, US History, Business Math en English. Alle toetsen wren prima gegaan. Mijn eindcijfers voor dit semester zijn (cijfers zijn van 1 tot 100 hier en vanaf 65 is een voldoende):

  1. Math: 90
  2. Psychology: 95
  3. Photography: 92
  4. English: 82
  5. US History: 81
  6. Studio Art: 98
  7. Economics: 83
  8. Sport & Entertainment: 96

Het nieuwe semester is dus begonnen en in plaats van Business Math heb ik nu Foundation for College Math, in plaats van Psychology heb ik nu Holocaust, Economics is nu Government en Sport & Entertainment is nu Introduction to Business. Mijn nieuwe vakken zijn naar mijn mening iets moeilijker maar het valt nog steeds mee.

Met het basketbal team hadden wij in januari twee weekenden achter elkaar een sleepover. De eerste keer bij Bri's huis waar wij lekker hebben gegeten, never have I ever gespeeld en met kippen hebben geknuffeld. Het was erg gezellig.

De week erna sliepen wij met onze coaches in de gymzaal op school. Hier hebben wij pizza gegeten, basketbal films gekeken en een dans gemaakt. Het team is best wel hecht dus het was heel gezellig. De volgende ochtend was het wakker worden en meteen basketbal training... Die weken in januari/februari waren best pittig. Illegaal hebben wij 14 dagen achter elkaar basketbal gehad. Eigenlijk mag je maar 6 dagen op een rij basketballen. Eigenlijk al mij tijd die ik had zat in die weken in basketbal en ik had geen energy meer om andere dingen te doen.

5 februari was de Super Bowl in Amerika. Voor de mensen die niet weten wat dit is: de Super Bowl is de belangrijkste American Football game in Amerika. Het is de finale van de NFL (National Football League). De strijd was tussen The Patriots en The Falcons. Mijn hostmom en zus zijn football fans en zijn vanaf jongs af aan Patriot supporters. Ook Eavan is een Patriots fan. Het gebied waar ik in woon haat de Patriots omdat zij altijd winnen. Ik was door Eavan's familie uitgenodigd om de wedstrijd bij hun te kijken. Om eerlijk te zijn snapte ik niets van Football, maar na Eavan's uitleg snapte ik het een beetje. In de Super Bowl heb je veel reclames maar die zijn altijd super grappig dus leuk om te kijken. Ook is er een show in het midden door een zanger of zangeres (dit keer Lady Gaga). Tijdens de Super Bowl hadden Eavan's ouders snacks gemaakt. Het was super gezellig. Wat een wedstrijd. De Patriots waren erg aan het verliezen. Eavan was boos en ging even weg haha... tot na de rust. Toen opeens begonnen ze heel goed te spelen. En ja hoor in de laatste minuten maakten zij de winnende punten waardoor The Patriots uiteindelijk wonnen. De 5e Super Bowl voor de Patriots op een rij. Iedereen in mijn gastgezin en Eavan waren helemaal blij.

17 februari was natuurlijk Valentines Day. Toen ik op school aan kwam was Eavan op mij aan het wachten met een bosje bloemen en een doos chocolade. Het was zo lief! Veel kon ik niet doen op deze dag want ik had natuurlijk weer een basketbal wedstrijd. Valentines Day hier in Amerika is veel belangrijker dan in NL. Vrienden geven elkaar bloemen en chocola etc. Ik vond het best leuk om een keertje mee te maken!

De laatste thuiswedstrijd in league met basketball was Senior night. Hier krijgen alle seniors een cadeautje en bloemen van je ouders.

Basketball school league was alweer voorbij. Wij hebben alle wedstrijden gewonnen in league. Dit was super goed! Nu op naar sectionals (afvalrace). Hier een foto van de 7 seniors:

Van 17 tot 19 februari had Kelsey een tournament in Columbus, Ohio. Dus die vrijdag vertrokken ik, mijn hostmom en Kelsey met zn drieën naar Columbus. De rit was 7 uur met twee tussenstops. Veel heb ik dit weekend niet gezien hoor haha. Ik ben eigenlijk alleen mssr een een grote hal geweest waar ik volleybal heb gekeken. Het was wel leuk hoor! Zondag reden wij weer naar huis waar wij om 12 uur 's nachts aan kwamen.

Die week was het February Break. Maandag ging ik lasergamen met de groep exchange students van EF. Dit was weer super leuk.

Dinsdag gingen Kelsey, Jourdan (haar vriendje), Eavan en ik naar de Niagara Falls. Dit was zo mooi om te zien. Het was mijn eerste keer en ik vond het geweldig. Na vele foto's genomen te hebben zijn wij naar het Hardrock cafe geweest en hebben wij milkshakes gedronken. De rit naar de watervallen is maar 1,5 uur dus dat valt wel mee.

Woensdag had ik mijn eerste sectional game. In de ochtend hadden wij een shootaround (dit is gewoon een beetje basketballen om te oefenen voor de wedstrijd). Hierna gingen wij naar het huis van een meisje om te lunchen en daarna besloten wij om met het team op een hike te gaan. We gingen wandelen in de buurt waar een soort watervalletjes zijn. Het was 20 graden buiten dus liepen wij in onze sportbh's en sport broekjes buiten haha.

Die avond was de wedstrijd tegen een team die niet goed was. Om eerlijk te zijn heel erg slecht. Het was voor ons dus super makkelijk en gingen wij door naar de volgende ronde. Die avond hadden wij een andere sleepover in Melissa's huis. Helaas had ik die hele nacht niet geslapen en om 8 uur 's ochtends moesten wij alweer in de gymzaal staan om te trainen. Donderdag had ik dus de hele dag niets gedaan om uit te rusten. Vrijdag ging ik na training in de ochtend prom dress shoppen. Ik heb hier een prom dress gekocht. Ik heb nog geen goede foto maar die komt later wel. Ik heb gekozen voor een zwarte jurk met een mintgroene binnenkant en een split bij mijn been. Ik wilde geen hele gekke jurk zodat ik het ook nog misschien een keertje ergens anders aan kan doen. Na dit gingen ik Kelsey, Jourdan en vriendin Molly naar de mall in Syracuse wat een van de grootse winkelcentra is in Amerika. Er zit een bioscoop in, je kan er autoracen, hele restaurants etc het is HUGE. Ik heb er niets gekocht, maar het was zeker leuk om te zien. Zaterdag had ik mijn tweede sectional game. Dit was de quarterfinals. Het was gelukkig thuis en wij wonnen deze wedstrijd. Wij (naja niet ik hoor ik speel niet tegen goede tegenstanders) speelden super goed. Die avond waren Kelsey, Jourdan, zijn zusje, Eavan en ik naar de film geweest. Die zondag heb ik niets gedaan. Het was een geslaagde week vakantie! Oja en in een paar dagen tijd is het weer van 20 graden naar -5 gegaan. Dat is normal hier in New York. Zondag hadden wij sneeuw terwijl ik woensdag nog met weinig kleding aan buiten rond liep.

De dinsdag na de vakantie had ik de halve finales van basketbal. Dit was tegen een team die wij al kenden van league. Wij wonnen deze wedstrijd. Het was weer een super goede wedstrijd om te zien. Dus wij waren door naar de grote finales!!!

2 tot 5 maart ging ik met mijn hele gastgezin naar Boston voor een tournament van Kelsey. Donderdag ochtend vertrokken wij vroeg. De rit is 6 uur. Het tournament begon vrijdag. Vrijdag ging ik eerst met mijn hostouders rondwandelen in Boston. Het is een mooie stad met voor Amerika enorm veel geschiedenis. Wij zijn in een soort markt geweest waar je dingen kan eten. Om 3 uur begon Kelseys volleybal dus gingen wij naar de hal en hebben daar de rest van de dag gezeten. Zaterdag ben ik met mijn houtouders gaan lunchen in Boston. Het was ERG koud met veel wind! Wij gingen seafood eten want daar staat dit gedeelte van Amerika om bekend. Voor het eerst in jaren heb ik weer eens een oester geprobeerd en om eerlijk te zijn vond ik het niet eens zo vies als ik dacht. Dit waren dan ook wel de beste oesters die je kan hebben. De lunch was heel erg lekker. Deze dag was ok de dag van de grote finales waar ik helaas niet bij kon zijn. Op twitter ging ik de hele tijd kijken wat de score was van de wedstrijd. En het was zo spannend. Op een moment was het: ''Gananda is leading by one point with one minute to go!''. Ik was zo nerveus. En ja hoor daar zag ik dan eindelijk de tweet: Gananda won 44-42!''. Ik sprong van mijn stoel zo blij was ik haha. Het winnen van sectionals is iets wat pas een keer eerder was gebeurt in mijn school. Het is zo goed van mijn team! Wij hebben een block, medaille, shirt, stikker en een tas gekregen. Dit is het block waar al onze namen op komen te staan:

De rest van dit weekend hebben wij alleen maar volleybal gekeken. Wat wel leuk was was dat Kelseys familie langs kwam om naar haar te kijken. Zij komen namelijk allemaal uit dit gebied. Kelsey's team deed het best wel goed op dit tournament, dus het was leuk om naar te kijken. Een van de leukste dingen was om eerlijk te zijn toch wel het 5 weken oude guldenretriever pupje. De eigenares is een dierenarts en heeft dit hondje gered omdat hij bijna ingeslapen werd vanwege een foutje in haar mond ofzo. Ze mocht het hondje meenemen omdat het nog gevoed moet worden om de zoveel tijd. Haar naam is Clover wat een schatje he?!

Dit is het team:

Na dit tournament ging ik weer terug naar school en had ik nog steeds basketbal. Dit keer regionals. Onze eerste regional wedstrijd was dinsdag. Helaas verloren wij deze wedstrijd. Het team waar wij tegen speelden was suer goed en wij speelden matig. Dit betekend dat het seizoen over is. Veel meisjes in mijn team moesten dan ook huilen. Iedereen is blij dat wij sectionals hebben gewonnen maar dit was basketbal voor dit jaar en voor de seniors dat was de laatste wedstrijd van hun leven. Toen ik thuis kwam van de wedstrijd zei mijn hostmom opeens: ''oh look you got a visitor!''. Ik kijk naar de deur en daar stond Eavan met bloemen en chocola in zijn hand. Hij zei dat ik iets moet lezen en op signs had hij geschreven: ''Hallo Karlijn gaat u ga naar PROM met mij?''. Het was zo schattig! Hij zei dat zijn best heeft gedaan maar de Nederlandse grammatica is moeilijk. Natuurlijk zei ik ja dus IK HEB EEN PROM DATE!!! Hij wilde het eigenlijk na mijn wedstrijd doen maar doordat wij verloren dacht hij dat niemand echt in de stemming was.

Op dit moment zit ik thuis. Geen basketbal meer. Ik moet zeggen dat het best dubbel is. Ik ben blij dat ik weer wat meer tijd heb, maar aan de andere kant mis ik het team wel hoor. Ik heb besloten om geen springsport te spelen. Ik had geen vrije tijd meer door basketbal en aangezien ik nog maar 3/4 maanden heb dacht ik dat het beter is om die tijd te besteden aan andere dingen dan sport.

Woensdag was hier de grootste windstorm in 20 jaar. De windkracht was orkaan kracht. Ik liep uit school en het was moeilijk om de auto te bereiken. De wind bracht een enorme ravage met zich mee. In 108.000 huizen in de Rochester area is de stroom uitgevallen, omdat de stroom hier boven de grond is in van die palen. Ik heb heel veel mazzel dat bij mij de stroom het nog doet want het is erg vervelend. Het was zelfs zo erg dat ik donderdag niet naar school hoefde. Dit weekend wordt een van de koudste weekenden die wij tot nu toe hebben gehad. De mensen zonder stroom moeten 3-5 dagen wachten op de stoom en hebben dus geen verwarming, heet water, wifi of licht. Het is een drama en veel te koud. Mensen slapen in hotels of bij familie waar de stroom wel werkt. De halve school was hierdoor vandaag ook niet op school. Op dit moment (vrijdag 18:00 uur) is het -7 graden. Het wordt nog kouder dit weekend met sneeuw. Arme mensen zonder stroom...

Dit was het dan maar weer voor deze blog. Volgens mij heb ik alles wel verteld. Dankjewel voor het lezen en tot de volgende keer!

xxx Karlijn


Reacties

Reacties

Mama

Weer leuk om te lezen. Ook al weet ik alles doordat wij elke week facetimen. Dat is mij zo dierbaar Karlijn. Elke keer je gezicht even te zien en je stem horen. Voor ons is het aftellen begonnen... Xxxxxxxxxx

Papa

Wat een mooie blog heb je weer geschreven. Dat je ondanks de drukke basketbalactiviteiten nog zo een mooie cijferlijst haalt maakt mij heel trots. Nu je geen nieuwe sport heb moet je extra veel gaan genieten. Je hebt nog 4 hele maanden dus geniet daar volop van. Ik hou van je! Xxxx

Oma betty

Hallo lieve Karlijn,enorm leuk om alles te lezen wat je meemaakt en nu,nu je het niet zo druk meer hebt, lekker genieten hoor je laatste maandjes
Knuffel van opa en oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!